مدیریت

image-admin

صاحب امتیاز و مدیریت :

دکتر رضا صبوری نوجه دهی

Dr. Reza Sabouri Nojah Dehi


موضوعات


عضویت در خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ، ایمیل خود را وارد نمایید

تهیه تصویر ماهواره ای یکپارچه سنجنده ETM+7 خاورمیانه

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
تهیه تصویر ماهواره ای یکپارچه سنجنده ETM+7 خاورمیانه

چکیده مطلب

مخاطبان گرامی، مطلب صفحه حاضر مقاله ای است از نشریه علوم زمین و معدن، سال هشتم – شماره 90 – مهرماه 1392 – سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، صفحه 9 که توسط وبسایت ISRAAA.IR، صرفا جهت اطلاع و استفاده علاقمندان بازنشر گردیده است.     به همت کارشناسان مرکز پژوهش های کاربردی سازمان زمین […]

مشروح مطلب

مخاطبان گرامی، مطلب صفحه حاضر مقاله ای است از نشریه علوم زمین و معدن، سال هشتم – شماره 90 – مهرماه 1392 – سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، صفحه 9 که توسط وبسایت ISRAAA.IR، صرفا جهت اطلاع و استفاده علاقمندان بازنشر گردیده است.

 

middle_east_2000a

 

به همت کارشناسان مرکز پژوهش های کاربردی سازمان زمین شناسی صورت گرفت :

تهیه تصویر ماهواره ای یکپارچه سنجنده ETM+7 خاورمیانه

تصویر ماهواره ای یکپارچه سنجنده ETM+7 خاورمیانه به منظور تهیه نقشه کواترنری این محدوده در مقیاس یک پنج میلیونیم تهیه شد.

معصومه خلج معصومی و اکرم شاه حسینی کارشناسان گروه دور سنجی، سایت اکتشاف مرکز پژوهش های کاربردی این سازمان موفق به تهیه تصویر ماهواره ای یکپارچه سنجنده ETM+7 در محدوده خاورمیانه شدند. براساس این گزارش هدف اصلی در این پروژه تهیه نقشه کواترنری در محدوده خاورمیانه با مقیاس یک پنج میلیونیم عنوان شده که بر همین اساس بانک اطلاعاتی از تصاویر ماهواره ای ETM+7  در محدوده خاورمیانه تهیه شد.

این کارشناسان کاربرد این بانک اطلاعاتی بعنوان یک داده اولیه برای انجام پروژه های مختلف در محدوده خاورمیانه و کشورهای موجود در این محدوده را مناسب یاد کردند که برای تهیه نقشه کواترنری انواع واحدهای زمین شناسی کواترنری و عوارض مورفولوژیکی مورد پردازش و جدا سازی قرار گرفته است.

گفتنی ست، واحدهای لیتولوژی شامل واحدهای ولکانیکی مرتبط با دوره کواترنری، گلفشان ها، پلایاها، دریاچه، دلتاها، نهشته فلوویال، لس ها، رسوبات یخچالی، دشت های سیلابی، تپه های شنی، مخروط افکنه است و عوارض موفولوژیکی پردازش شده نیز شامل یخچالهای فعال، دریاچه، مرداب، تالاب، خطوط ساحلی غیرفعال، گنبدهای نمکی، یخچالهای نمکی، ساختارها، آبراهه ها، خط ساحلی، رودخانه های مارپیچ و رودخانه های بریده است.

در همین راستا برای تفکیک و جداسازی عوارض ذکر شده از تصاویر ماهواره لندست سنجنده ETM+7 استفاده شد و تصاویر مربوط به ماهواره ETM+7پوشش دهنده محدوده خاورمیانه نیز از ایندکس تصاویر ماهواره ای لندست موجود در سایت سازمان زمین شناسی آمریکا (USGS) تهیه شده که شامل اطلاعات مربوط به ستون و ردیف (Row and Path) ثبت تصویر توسط ماهواره است.

خاطر نشان می شود با توجه به اندکس تهیه شده، 800 صحنه از تصاویر ماهواره ای ETM+7 کل محدوده خاورمیانه را پوشش می دهد و هر صحنه پوشش 180 × 180 کیلومتر را شامل می شود که از این تعداد 169 صحنه در محدوده دریا و اقیانوس و 631 صحنه (سین) در محدوده خاورمیانه قرار گرفته است.

این گزارش می افزاید تمامی تصاویر ETM+7 محدوده خاورمیانه، با توجه به شماره ردیف ستون هر تصویر از سایت WWW.Landsat.org  تهیه شده، تصاویر از لحاظ زمانی مربوط به سال 2000 میلادی و بعضی مربوط به سال 2001 میلادی هستند و روی هر تصویر تصحیحات اولیه شامل تصحیحات هندسی و رادیومتریک اعمال شده و به منظور بارزسازی عوارض از فیلترهای متفاوتی استفاده شده و در نهایت برای تهیه تصویر ماهواره ETM+7 یکپارچه، تمامی تصاویر موزائیک شد.

گفتنی ست، روش موزائیک سازی براساس Color Balance در بخش های Overlap انجام شده و تمامی مراحل پیش پردازش و پردازش با استفاده از نرم افزار ENVI و موزائیک سازی تصاویر با استفاده از نرم افزار ژئومتیکا طی یک سال انجام شده است.


در ادامه بخوانید: باستان سنجی

تبلیغات

    در اینستاگرام ما را دنبال کنید