مدیریت

image-admin

صاحب امتیاز و مدیریت :

دکتر رضا صبوری نوجه دهی

Dr. Reza Sabouri Nojah Dehi


موضوعات


عضویت در خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ، ایمیل خود را وارد نمایید

ابزار سنگی در دوران پیش از تاریخ

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
ابزار سنگی در دوران پیش از تاریخ

چکیده مطلب

ابزار سنگی هرگونه ابزاری است که از جنس سنگ ساخته شده اند. ابزارهای سنگی بهمراه آثار دیگر شواهدی ارائه می کنند در مورد اینکه چگونه انسان های اولیه زندگی می کردند، با محیط اطراف خود تعامل داشتند، و در طول زمان چگونه تکامل یافته اند. از آنجا که ابزارهای سنگی در مقایسه با ابزار استخوانی […]

مشروح مطلب

ابزار سنگی هرگونه ابزاری است که از جنس سنگ ساخته شده اند. ابزارهای سنگی بهمراه آثار دیگر شواهدی ارائه می کنند در مورد اینکه چگونه انسان های اولیه زندگی می کردند، با محیط اطراف خود تعامل داشتند، و در طول زمان چگونه تکامل یافته اند.

034

از آنجا که ابزارهای سنگی در مقایسه با ابزار استخوانی و سایر موارد مشابه کمتر مستعد ابتلا به تخریب هستند لذا به طور معمول ارائه کننده بهترین شواهد و اطلاعات می باشند. مطالعه ابزار سنگی سکونتگاههای انسان پیش از تاریخی و همچنین مسیر مهاجرت و پراکنوگی جوامع انسانی و حتی میزان جمعیت کلنی ها و نحوه شکارورزی آنها را بخوبی نشان می دهد. همچنین ابزار سنگی یافته شده در محوطه های باستانی با توجه به ویژگی های تکنیکی بهترین مورد برای تعیین قدمت و گاهنگاری محوطه استقراری مزبور می باشد.

ابزار الدوان 2.5 میلیون الی 1.2 میلیون سال پیش

قدیمی ترین صنعت ابزار سنگی است. قدمت 2.5 میلیون سال پیش تا آنجا که، این ابزار از مرحله مهمی در تاریخ تکامل انسان است. نخستین شواهد از رفتار فرهنگی. انسان ماهر، از اجداد انسانهای هوشمند، ابزار الدوانتولید شده می باشد.

برای اولین بار در الدوی جرج در تانزانیا کشف شده، مصنوعات الدوان از چندین جا در شرق، مرکز و جنوب آفریقا، بدست آمده است. قدیمی ترین آنها در اتیوپی است بدست آمده است. فن آوری الدوان، هسته سنگ هایی است که با ضرباتی تکه هایی از سطح آن جدا شده و در نتیجه، یک لبه تیز ایجاد نموده است. که برای برش،  و خراش دادن استفاده می شد. تجزیه و تحلیل سطح میکروسکوپی از تکه های جدا شده از هسته مادر نشان داده است که برخی از این تکه ها نیز به عنوان ابزار برای برش گیاهان و سلاخی حیوانات مورد استفاده قرار می گرفتند.

ابزار الدوان - ساتور

ابزار الدوان – ساتور

 

ابزار آشولین 1.6 میلیون الی 200 هزار سال قبل

سنت آشولینیک انقلاب واقعی در تکنولوژی در دوران پارینه سنگی است. ابزارهای سنگی آشولینپس از سایت سنت آشول  در رودخانه سومه در فرانسه نیز بدست آمدند. که در آن آثار مکشوفه از این سنت برای اولین بار در سال 1847 کشف شده است.این گروه از آثار در بیش از یک منطقه از دنیای قدیم یافت شده است. گزارشات بسیاری از  اکتشافات تبر دستی آشولی در محوطه هایی از جنوب آفریقا تا شمال اروپا و از غرب اروپا تا شبه قاره هند ارائه گردیده است.

ابزارهای سنگی آشولین از محصولات هوموارکتوس، یک جد نزدیک به انسان مدرن است. ابزارآشولین علاوه بر اینکه در مقایسه با الدوان در مناطق گسترده تری بدست آمده در عین حال نیز مدت زمان بیشتری یعنی به مدت بیش از یک میلیون سال است تداوم داشته است. اولین آثار آشولین شناخته شده از آفریقا 1.6 میلیون سال پیش تعیین قدمت شده است. قدیمی ترین سایت های آشولین در هند نیز تنها اندکی از محوطه های آفریقا جدیدتر است. در اروپا، اولین ابزار آشولین مربوط به 800000 سال پیش هستند. و بنظر می رسد این همان زمانی است که هوموارکتوس ها از آفریقا به اروپا مهاجرت نموده اند.

مهمترین مشخصه فن آوری آشولین که با آن بخوبی شناخته می شود تبرهای سنگی آشولی است. این تبرهای سنگی گلابی شکل، شبیه به قطره اشک شکل، و یا گرد در طرح کلی، معمولا 12-20 سانتی متر و حداقل بخشی از سطح، از هر طرف فلس دار است. است تنوع قابل توجهی در اندازه و کیفیت کار وجود دارد.

تبرهای سنگی آشولی ابزار چند منظوره مورد استفاده در انواع کارهای بود. مطالعات از الگوهای سطح آنها آشکار نوده است که استفاده از تبرهای سنگی شامل سلاخی و پوست کندن، حفاری در خاک، و برش چوب یا دیگر مواد گیاهی را شمل می شده است. علاوه بر این، تبرهای دستی آشولی گاهی اوقات با استخوان حیوانات ترکیب گردیده و ازار ترکیبی قدرتمندی پدید می آمد.

تبردستی آشولین

تبردستی آشولین

 

نمونه دیگری از تبر دستی آشولین

نمونه دیگری از تبر دستی آشولین

همانگونه که رشد تکنیک های ابزار سازی ابزار سنگی با گسترش و پیشرفت خود از قلوه های ساده و لب پر شده الدوان به تبرهای دستی کار شده آشولین تبدیل گردیدند در ادامه نیز همین ابزار آشولی با تکنیک لوالوئیز کارآمدتر و ظریف تر ساخته شدند.


در ادامه بخوانید: دوران نوسنگی در پیش از تاریخ ایران / بخش 1

تبلیغات

    در اینستاگرام ما را دنبال کنید