آخرین یادداشت ها
سایت ایسرا در دست تعمیر و ارتقا ** پیشینه شب یلدا در تاریخ و فرهنگ ایران ** بررسی مهمترین گسل های ایران / استان آذربایجان شرقی ** لزوم توجه تخصصی به زمین شناسی در معماری و باستان شناسی ** رویداد تبریز ۲۰۱۸ / یادداشت روز از رضا صبوری ** نقشه های زمین شناسی، عامل کلیدی در توسعه و عمران شهری **
مدیریت وبسایت علوم میان رشته ای آماده پذیرش و انتشار نظرات، یادداشت ها و مطالب اساتید و دانشجویان عزیز می باشد. کافیست مطالب علمی و انتقادی خود را برای ما بفرستید
عناوین اصلی

اسلایدر

نویسنده : صبوری       تاریخ انتشار :۹۶-۱۰-۱۹      دیدگاه :هیچ دیدگاهی برای سرعتگیر و سرعتکاه، در معابر شهرها ثبت نشده     

سرعتگیرها و سرعتکاه ها گونه مختلف از ابزارها و تجهیزات کنترل سرعت ماشین ها جهت بالا بردن ضریب امنیت عابران پیاده و شهروندان هستند.  سرعتگیرها و سرعتکاههای استاندارد براساس ارتفاع و عرض در موفعیتهای مشخصی نصب می شوند. اما آنچه که شاهد هستیم اینست که در معابر شهرهای ایران اغلب به دلیل بی اطلاعی متولیان خصوصا شهرداری ها عملیات نصب این گروه از ابزارها اشتباه انجام می پذیرد و گاها در محل هایی که نصب سرعتگیر ایراد فنی دارد و باید از سرعتکاه استفاده شود سرعتگیر نصب می شود.

سرعتگیر

سرعتگیرها ( Speed Bump ) از عوامل کنترل سرعت می باشند که با ارتفاع حداکثری ۱۰ سانتیمتر و پهنای ۳۰ سانتیمتر جهت کنترل سرعت وسایل نقلیه در مکانهایی که سرعت حداکثر به ۱۵ کیلومتر در ساعت می باشد باید نصب گردند. پارکینگ ها و مراکز خرید از جمله مکان هاییست که نصب سرعتگیر در آنها توصیه شده.

سرعتگیر مناسب برای ورودی پارکینگ و مراکز خرید

سرعتگیر مناسب برای ورودی پارکینگ و مراکز خرید

بنابراین نصب سرعتگیر تنها در جلو ورودی جاهایی مثل پارکینگ عمومی ، مراکز خرید و محل هایی از این دست مجاز است که خودرو به یکباره از آن محل خارج نشده و وارد خیابان یا کوچه نگردد بلکه در ابتدا بواسطه وجود سرعتگیر ایست کامل نموده و به آرامی از روی آن گذر نماید در چنین شرایطی چنانچه عابر یا خودرو دیگری از طرفین خیابان در حال تردد باشد متوجه ماشین مذکور خواهد گردید. اما نصب سرعتگیر در وسط خیابان چون مستلزم ترمز شدید و ناگهانی و کاهش زیاد سرعت است می تواند هم خسارت آفرین باشد و هم خطرآفرین، ضمن اینکه خودرویی که تازه دارد از یک پارکینگ خارج می شود سرعت چندانی ندارد لذا خیلی راحت می تواند ترمز نماید و متوقف شود تا از روی سرعت گیر رد شود و در چنین شرایطی به خودرو نیز فشاری وارد نمی شود اما اگر همین سرعتگیر در وسط خیابانی نصب گردد که ماشینها با سرعت بالای ۶۰ کیلومتر تردد میکنند نوع ترمز زدن و رد شدن از روی سرعتگیر ها می تواند برای ماشین ها نیز خسارتبار و زیان ده باشد.

سرعتکاه

سرعت کاه ها ( Speed Hump ) ارتفاع سرعت کاه همانند سرعت گیر از ۱۰ سانت تجاوز نمیکند  این نوع تجهیزات کنترل سرعت با شیب ملایم جهت سرعت های بالاتر حداکثر تا ۳۰ کیلومتر در ساعت جهت نصب در مناطق مسکونی و شلوغ و پرتردد استفاده می شوند.

از نظر استانداردهای بین المللی سرعتکاه یا (Hump)  که از این ابزار بانام سرعتگیر ملایم نیز یاد می کنند، اکثرا از جنس آسفالت است و می بایست ارتفاع بلندترین نقطه سرعتکاه بین۷ تا۱۰ سانتی متر و پهنای آن بین ۳٫۵ تا ۶٫۷ متر باشد.

سرعتکاه با پهنای زیاد و شیب ملایم که نیاز به ترمز ناگهانی ندارد و فقط باید سرعت را کاهش داد

سرعتکاه با پهنای زیاد و شیب ملایم که نیاز به ترمز ناگهانی ندارد و فقط باید سرعت را کاهش داد

بطور کلی نصب سرعتگیر ها در مکان های عمومی برخلاف مقرارت و آیین نامه ها می باشد در صورتی که در کشورما در بسیاری از نقاط مشاهده میشود که بجای نصب سرعتکاه از سرعتگیر استفاده شده و جان سرنشینان خوردرو و همچینین عابرین پیاده را به خطر می اندازد