چکیده مطلب
معماری اسلامی / ویژگی های معماری سلجوقی
معماری دوره سلجوقی بلحاظ ایستایی و فونداسیون بنا بیشتر عنصر سازهای است تا تزئینی بهمین دلیل در تمام بناهای دوران سلجوقی ایران چیزی که تاکنون باعث پایداری آنها شده استحکام آنهاست. استحکام شاخصه معماری سلجوقی است. معماری ایران در دوران سلجوقی پوشش سبک ایرانی اغلب کاشیکاری است. استفاده از کاشی یکرنگ را بصورت خیلی […]
مشروح مطلب
معماری دوره سلجوقی بلحاظ ایستایی و فونداسیون بنا بیشتر عنصر سازهای است تا تزئینی بهمین دلیل در تمام بناهای دوران سلجوقی ایران چیزی که تاکنون باعث پایداری آنها شده استحکام آنهاست. استحکام شاخصه معماری سلجوقی است.
معماری ایران در دوران سلجوقی
پوشش سبک ایرانی اغلب کاشیکاری است. استفاده از کاشی یکرنگ را بصورت خیلی محدود در روی بناها قبل از 481 هجری در مدرسه حیدریه قزوین و مسجد جامع قزوین داریم. گفتنی است که استفاده از کاشی بر روی بناهای ایرانی قبل از دوره ایلخانی بسیار کم و جزئی است. نقطه بارز معماری سبک ایران وجود تاق و پوشش کاشی است و در بقیه موارد با دیگر کشورهای اسلامی نقاط مشترک دارد.
عنصر مناره در دوران سلجوقی کاربرد تزئینی دارد ولی در دورههای بعدی بعنوان عنصر اصلی مسجد شناخته میشود. دو مناره بودن برای پایداری تاق است وقتی تاقها دارای ارتفاع زیادی هستند از مناره برای جلوگیری از رانش و استحکام آنها استفاده میشود. مثل : مسجد جامع اصفهان، مسجد جامع یزد.
دوره سلجوقی دوره تاثیرگذار در هنر جهان اسلام است. بیشتر تحقیقات روی محور دوره سلجوقی است.
دو دوره در ایران وجود دارد که هنر ایران جهانی میشود: 1- دوره سلجوقی 2- دوره صفوی
یعنی این دو دوره صاحب سبک شناخته شده که تاثیر آنها تا شمال آفریقا هم به چشم میخورد. بزرگترین الگوی هنر معماری سلجوقی و یا بعبارتی کتابچه هنر معماری سلجوقی مسجد جامع اصفهان است. مسجد جامع اصفهان از سده دوم تا زمان قاجار مورد مرمت، احیا و الحاقات زیادی شده است. مهمترین دوره ایجاد بنا و تحولات آنرا میتوان به دوره سلجوقی نسبت داد.
از سال 515 هجری به بعد انواع تاقها و تزئینات معماری اولین گنبد دوپوسته و اولین چهارایوانی اسلامی انواع خطوط که منشعب از خط ثلث میباشند و همینطور انواع تقسیمات فضایی در معماری و انواع تاقها در این بنا به چشم میخورند. یعنی سبکی در این دوره نهادینه شده که نتنها در ایران بلکه در هند و مصر هم ادامه پیدا کرد.
سلاجقه از ترکان غُز هستند که ظهور آنها به سال 412 هجری برمیگردد. که قلمرو حکومتی آنها نیز نسبتا پهناور بوده است. در ابتدای امر دو برادر بنام طغرل در نیشابور و چُغری بیگ در مرو تاجگذاری میکنند. از میان سلاطین سلجوقی چهار تن از معروفترین آنها را میتوان بترتیب ذیل نام برد :
1- طغرل 2- آلب ارسلان 3- سلطان ملکشاه 4- سلطان سنجر
اصفهان در زمان ملکشاه پایتخت وی بوده است. دلیل شکوفایی هنر و صاحب سبک شدن هنر ایران در این دوره به خاطر حکومت سلاجقه نیست بلکه به خاطر داشتن وزرای هنرمند آنهاست. که حکومت سلجوقیان مسیر شکوفایی فرهنگ و اقتصاد را طی میکند. چرا که هنر همواره در جامعه مرفه و متمدن پدید میآید. قبل از ورود سلاجقه به ایران آنها بیابانگرد بودند و هنر و معماری تناسبی با خوی و خصلت آنها نداشت. اما هنر ایرانی و سرزمین ایران بستر مناسبی بلحاظ هنری و اقتصادی شد تا سلاجقه نیز با اوج هنری ایران بواسطه وزرای هنرمند و عاقبتاندیش آشنا شوند.
این مسئله از زمان قدم گذاشتن طغرل به اصفهان صورت میگیرد. شهر اصفهان در زمان ورود طغرل شهری جنگ زده بود که معماری بسیار ضعیفی داشت. طغرل این شهر را بازسازی کرده طوری که ناصرخسرو قبادیانی در سال 432 هجری که به اصفهان رفته بود به نام سلطان طغرل بر کتیبه سردر دروازه ورودی اصفهان اشاره میکند. لازم به ذکر است که اصفهان پیش از آمدن طغرل پایتخت آل بویه بود.
تکنیک و اصول معماری سلجوقی :
تکنیکی که در معماری این دوره بکار میرفت تاق و نغول و پَروَز است. (تاقچه کور) تاق و نغول تاقی را گویند که در پروز قرار دارد. که بیشتر از 10 متر نیستند. این عناصر سبک کننده بنا هستند که در دوره سلجوقی علاوه بر کاربری استحکام بعنوان تزئین نیز بکار میرفتند. دیوار شرقی و غربی تاقکسری پوشیده از تاق و نغول است که سلاجقه از آن تقلید کردهاند. قدیمیترین گنبدهای سلجوقی خیارهای است که در سمرقند و بخارا و هرات دیده میشود. تجربه گنبد خیارهای را ایرانیها به سمرقند بردند. اما متاسفانه در حال حاضر هیچ گنبد خیارهای شکل در ایران وجود ندارد.
در دوره سلجوقی ایوانها کوچک و کم ارتفاع بودند در نتیجه گریوهها هم کوتاه بودند ضمن اینکه باید در نظر داشت با گریوه بلند نمیتوان گنبد شلغمی یا نار ساخت بنابراین گنبد باید هندوانهای شکل باشد.
ویژگیهای معماری سلجوقی :
معماری دوره سلجوقی بلحاظ ایستایی و فونداسیون بنا بیشتر عنصر سازهای است تا تزئینی بهمین دلیل در تمام بناهای دوران سلجوقی ایران چیزی که تاکنون باعث پایداری آنها شده استحکام آنهاست. استحکام شاخصه معماری سلجوقی است.
همچنین مساجد سلجوقی چهارچوب مشخصی دارند که یکی از آنها وجود تاقهای تیزهدار(پرشین آرک) است. تاقهای چشمه در عراق مربوط به قرن 7 هستند و تیزهدار هستند.
نکته : سلاجقه به دلیل عدم اعتماد به ایرانیها پادشاهان خود را در دوران کودکی به لَهلِه یا اتابکان می سپردند. اتابک به فرد مورد اعتمادی گفته میشد که معمولا از میان نظامیان انتخاب میشد و تا رسیدن به سن قانونی شاه به امورات او رسیدگی میکرد. بهمین دلیل اتابکان روم، شام، کرمان، آذربایجان و …. پدیدار گشتند و گاها برخی از آنها تشکیل حکومت میدادند.
میتوان گفت اتابکان پل ارتباطی هنر ایرانی دوره سلجوقی تا دوردستترین نقاط جهان اسلام بودند و هنر و معماری ایرانی در دوران سلجوقی توسط اتابکان به هند و مصر و شمال آفریقا انتقال داده شد و آنها این نقش را به خوبی ایفا نمودند.
بعبارتی دو عامل در گسترش هنر ایران دوره سلجوقی در جهان اسلام وجود داشت : 1- نقش اتابکان 2- ارتباط دریایی (آناتولی تا بسفر در دست سلاجقه بود).
هنر معماری دوران سلجوقی در تقابل با هنر پارچهبافی و فلزکاری و شیشه گری بود و تا شمال آفریقا و جبلالطارق و سیسیل تحت عنوان هنر ایرانی شناخته میشد. همچینی در این دوران هنر اسلامی هنر و بخش مسلمان نشین چین (سین کیانگ کنونی و کاشغر آنزمان) تحت تاثیر هنر ایرانی قرار گرفت.
مهمترین تاثیر مکتب ایران که نهادینه میشود و بصورت یک سبک مطرح میگردد در دوره سلجوقی اتفاق میافتد. در این دوره دو ناحیه را با تاثیرپذیری از سبک ایرانی داریم :
1- آناتولی (منطقه تحت حاکمیت سلاجقه روم) 2- سوریه
از پایان سده 5 هجری کاشی بصورت تکرنگ و نگیننشان مورد استفاده قرار میگیرد. بعنوان مثال در مسجد حیدریه قزوین دیده میشود. اواخر سده 6 کاشیکاری از جمله عناصر تزئینی و پوششی است که میتوان در مساجد زوزن و فرومد آنها را دید.
آخرین نظرات