مدیریت

image-admin

صاحب امتیاز و مدیریت :

دکتر رضا صبوری نوجه دهی

Dr. Reza Sabouri Nojah Dehi


موضوعات


عضویت در خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ، ایمیل خود را وارد نمایید

استانبول / بخش 1

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
استانبول / بخش 1

چکیده مطلب

استانبول شهری که نیمی از آن در انتهای قاره آسیا و نیم دیگر آن در ابتدای قاره اروپا واقع شده است. استانبول شهری در بطن تاریخ از دوران یونان باستان تا ازمنه امپراتوری روم شرقی و 500 سال تختگاه امپراتوری عثمانی.     تاریخ اولین استقرارهای انسانی در استانبول کنونی براساس آخرین نتایج حفاری های […]

مشروح مطلب

استانبول شهری که نیمی از آن در انتهای قاره آسیا و نیم دیگر آن در ابتدای قاره اروپا واقع شده است. استانبول شهری در بطن تاریخ از دوران یونان باستان تا ازمنه امپراتوری روم شرقی و 500 سال تختگاه امپراتوری عثمانی.

 

105

 

تاریخ اولین استقرارهای انسانی در استانبول کنونی براساس آخرین نتایج حفاری های باستان شناسی در منطقه یئنی کاپی در بخش اروپایی استانبول نشان میدهد که استانبول از 8500 سال قبل محل سکونت انسانها بوده و از 3000 سال قبل بعنوان یک شهر شناخته میشده و از 1600 سال پیش بعنوان پایتخت امپراتوری ها ایفای نقش نموده است.  که 500 سال آن مربوط به دوران عثمانی و مابقی مربوط به دوران استقرار حکومت های روم و بیزانس شرقی بوده است. در این شهر همواره تنوع نژادی، زبانی، دینی و فرهنگی وجود داشته است.

 

دوران تاریخی استانبول 5 دوره عمده را شامل می شود :

1- دوران پیش از تاریخی

2- دوران بیزانس

3- دورانی کنستانتین پل نامیده می شد.

4- دورانی که بعنوان قسطنطنیه شناخته می شد (دوران اسلامی / عثمانی)

5- دوران جدید استانبول

 

دوران پیش از تاریخی استانبول 

در استانبول دریاچه بسیار کوچکی بنام کوچوک چَکمَجه گولو(1) است. در کنار این دریاچه غارهای طبیعی وجود دارد که دارای آثار حکاکی مربوط به انسان های پیش از تاریخی است. و به لحاظ گاهنگاری تاریخی هم دوره دوران کالکولیتیک و عصرمفرغ می باشند. این محوطه باستانی در منطقه کادی کوی(2) امروزی قرار دارد. همچنین نتایج کاوش های علمی باستان شناسی اثبات نمود که در جوار منطقه دودوللو آثار پارینه سنگی قدیم و در منطقه آغاجلو آثار پارینه سنگی میانی و پارینه سنگی جدید موجود می باشد. همچنین در سال 2008 زمانی که تونلی جهت مسیر مترو حفاری می گردید آثاری از سنگهای تراش خورده و صیقلی بدست آمد که کارشناسان پس از مطالعات بسیار آنها را متعلق به 6500 ق.م. تاریخگذاری نمودند. در کناره بخش آسیایی استانبول نیز محوطه ای باستان بنام فکرت تپه وجود دارد که لایه نگاری آن گویای استقرار دوران مس در 5500 الی 3500 ق.م. است. در همان منطقه که اصطلاحا کادی کوی نامیده می شود نیز آثاری از اقوام فینیقی بدست آمده است.

 

دوران بیزانس

 

 

Bizans İmparatorluğu döneminde İstanbul

Bizans İmparatorluğu döneminde İstanbul

 

Byzantion ve Konstantinopolis

Byzantion ve Konstantinopolis

 

 

استانبول در 1453 میلادی توسط سلطان محمد فاتح تسخیر گردید. این شهر که از زمان معاویه مدنظر سپاهیان اسلام بود به دلیل دژهای محکم خود تسخیر ناپذیر می نمود. زمانی هم که ارتش عثمانی قسطنطنیه را تصرف نمود دیوارهای شهر سرجای خود باقی مانند و از آن پس دیوارهای رومی یا حصار رومی(3) نامیده شدند.

 

107

 

عملیات ساختمانی و تعمیر و بازسازی حصار رومی در سال 1352 یعنی یکسال قبل از حمله سلطان محمد فاتح و در عرض 4 ماه انجام پذیرفته بود که در معماری تاریخی ساخت چنین بنای نظامی در چنین مدت زمان کوتاهی بینظیر است. در سال 1453 و در جریان جنگی که سرانجام به تسخیر شهر انجامید نیز حصار رومی نقش بسیار قابل توجهی را ایفا نمود.

 


 پی نوشت ها : 

1- Küçükçekmece Gölü 

2- Kadıköy

3- RUMELİ HİSARI


در ادامه بخوانید: پیش درآمدی بر اساطیر ایران

تبلیغات

    در اینستاگرام ما را دنبال کنید