مدیریت

image-admin

صاحب امتیاز و مدیریت :

دکتر رضا صبوری نوجه دهی

Dr. Reza Sabouri Nojah Dehi


موضوعات


عضویت در خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ، ایمیل خود را وارد نمایید

  • خانه یادداشت روز 10 میلیون یورو کمک مالی اتحادیه اروپا برای مطالعات باستان شناسی درترکیه / CHN

10 میلیون یورو کمک مالی اتحادیه اروپا برای مطالعات باستان شناسی درترکیه / CHN

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
10 میلیون یورو کمک مالی اتحادیه اروپا برای مطالعات باستان شناسی درترکیه / CHN

چکیده مطلب

با توجه به وسعت و علاقه باستان شناسان خارجی به کار در ترکیه ، نخستین موسسه ملی مطالعات تطبیقی درترکیه فعالیت تمام تیم‌های کاوش خارجی را تحت نظارت می‌گیرد و درصورت توافق اتحادیه اروپا هزینه کار این تیم‌های خارجی را تقبل می‌کند.     خبرگزاری میراث فرهنگی ـ بین‌الملل ـ با توجه به وسعت فعالیت‌های […]

مشروح مطلب

با توجه به وسعت و علاقه باستان شناسان خارجی به کار در ترکیه ، نخستین موسسه ملی مطالعات تطبیقی درترکیه فعالیت تمام تیم‌های کاوش خارجی را تحت نظارت می‌گیرد و درصورت توافق اتحادیه اروپا هزینه کار این تیم‌های خارجی را تقبل می‌کند.

 

Van_Collage

 

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ بین‌الملل ـ با توجه به وسعت فعالیت‌های باستان شناسی دراین کشور وعلاقه باستان شناسان خارجی برای کار دراین فعالیت‌های علمی، نخستین موسسه ملی مطالعات تطبیقی باستان شناسی درترکیه تاسیس شد. درصورت توافق با کمک مالی اتحادیه اروپا موسسه بین المللی باستان شناسی دیگری نیز دراین کشور تاسیس می‌شود.
 

به گزارش حریت، ایجاد موسسه ملی باستان شناسی درقازیان تپه آناتولی پس از آن صورت می‌گیرد که برخی کشورهای دیگر موسسات مشابهی درهمین زمینه درخاک ترکیه ایجاد کرده بودند و ترکیه قصد دارد تمام فعالیت ها جاری دراین موسسات خارجی را تحت نظارت خود، منسجم کرده و داده‌های آن را متمرکز کند.

طبق همین گزارش بیش از 117 کاوش باستان شناسی ترک و 36پروژه باستان شناسی خارجی در ترکیه درحال اجراست که از این میان 82 کاوش باستان شناسی علمی به رهبری باستان شناسان ترک و 14 مورد با هدایت کشورهای خارجی صورت می‌گیرد.

 

این موسسه ازسوی مقامات محلی” قازیان تپه” استان آناتولی افتتاح شده است اما مذاکره مقامات ترکیه با اتحادیه اروپا درمورد تشکیل موسسه باستان شناسی دیگری با شرکت اعضای 28 عضو این اتحادیه درحال انجام است. قرار است درصورت توافق، بودجه حمایتی به مبلغ 10 میلیون یورونیز از سوی اتحادیه اروپا دراین زمینه به موسسه باستان شناسی ترکیه تعلق بگیرد. درواقع 90 درصد از کل بودجه این موسسه درصورت تشکیل توسط اتحادیه اروپا تامین خواهد شد و مابقی توسط منابع داخلی ترکیه تامین می‌شود.

 

این موسسه ملی باستان شناسی که هم اکنون در منطقه آناتولی تشکیل شده قرار است تمامی فعالیت‌های جاری که توسط باستان شناسان کشورهای دیگر همانند آلمان، استرالیا، امریکا، فرانسه ، بریتانیا، ژاپن و هلندی را درخاک ترکیه تحت نظارت بگیرد.

 

ایده تشکیل چنین موسسه‌ای در سال 2014 و پس از آن صورت گرفت که طی بیانیه‌ای نتیجه مطالعات و حفاری باستان شناسی درترکیه منتشر شد و با توجه به سهم بالای میراث فرهنگی ترکیه در میراث فرهنگی کشورهای اروپایی قرار شد اتحادیه اروپا مبلغ هنگفتی درحمایت از پروژه تحقیقات باستان شناسی جاری درترکیه اختصاص دهد.

 

به عنوان بخشی از این پروژه بین‌المللی قرار است مطالعات و تحقیقات باستان شناسی درآناتولی برگزار شود و نیزگزارش سمینارهای مربوط به این تحقیقات نیز منتشر شود. همچنین قرار است کتابخانه ویژه تاریخ مذاهب نیز ایجاد شود. این موسسه از آوریل آینده کار خود را درسطح بین‌المللی آغاز می‌کند.

 

این گزارش یادآور شده است که اهمیت این موسسه که قرار است کار مطالعاتی تمامی این فعالیت‌های باستان شناسی پراکنده را منسجم کند، آن است که تا کنون هرکشوری که کاوش‌های باستان شناسی در ترکیه انجام می داده، خود نیز دارای موسسه باستان‌شناسی خاص خود بوده است که درهمین راستا کمک های مالی و فعالیت‌های تخصصی خاص خود را نیزاز کشورهای متبوع خود دریافت می کرده‌اند.

اکنون با کمک این موسسه تمامی اطلاعات علمی بدست آمده از سوی تمام گروه‌های باستان شناسی به صورت منسجم گردآوری و نیز میان این گروه‌های علمی که هیچ ارتباطی با هم ندارند، ارتباط مستقیم علمی برقرارمی‌کند.

 

کشور ترکیه به دلیل موقعیت جغرافیایی و تاریخی خاص خود که محل رشد و تکامل بسیاری از تمدن‌ها و فرهنگ و مذهب‌های جهان بوده وآثار متنوعی از فرهنگ و تمدن روم شرقی را در خود دارد،درواقع بخشی از تاریخ و میراث فرهنگی اروپا را نیزشامل می‌شود که از این بابت بشدت مورد علاقه و توجه محققان وگردشگران غربی واروپایی است.

منبع خبر : خبرگزاری میراث فرهنگی CHN


در ادامه بخوانید: قونیه در طول تاریخ / معماری

تبلیغات

    در اینستاگرام ما را دنبال کنید