مدیریت

image-admin

صاحب امتیاز و مدیریت :

دکتر رضا صبوری نوجه دهی

Dr. Reza Sabouri Nojah Dehi


موضوعات


عضویت در خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ، ایمیل خود را وارد نمایید

وان شهر خورشید / قسمت دوم

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
وان شهر خورشید / قسمت دوم

چکیده مطلب

مطالب ذیل صرفا جهت معرفی جاذبه ها و ظرفیت های گردشگری، تاریخی و فرهنگی وان برای عموم مخاطبان می باشد.         قلعه وان قلعه در فاصله 5 کیلومتری از شهر قرار دارد. و در حاشیه دریاچه وان بر روی صخره ای عظیم که بر منطقه احاطه دارد، بناگردیده است. طول قرار گیری […]

مشروح مطلب

مطالب ذیل صرفا جهت معرفی جاذبه ها و ظرفیت های گردشگری، تاریخی و فرهنگی وان برای عموم مخاطبان می باشد.

 

 

images (2)

 

 

قلعه وان

قلعه در فاصله 5 کیلومتری از شهر قرار دارد. و در حاشیه دریاچه وان بر روی صخره ای عظیم که بر منطقه احاطه دارد، بناگردیده است. طول قرار گیری قلعه بصورت شرقی – غربی است ابعاد آن در حدود 1800 متر طول، 120 متر عرض و نزدیک به 80 متر ارتفاع می باشد. قلعه وان در سال 855 ق.م. و در زمان ساردوری اول از پادشاهان اورارتویی بنیانگذاری گردیده است. این قلعه از دو بخش درونی و بیرونی تشکیل شده است. در قسمت درونی برج سردر، مخازن آب، مزارهای متعلق به منوآ و آرگیشتی اول از پادشاهان اورارتو وجود دارد. تعداد زیادی پله مخازن آب و معبد روباز و دو عبادتگاه دیگر بنام آنالی قیز را به همدیگر متصل می نماید. برج ساردوری که در سمت جنوبغربی قلعه جای دارد به خاطر اینکه بر روی آن کتیبه ای به خط میخی متعلق به پادشاه ساردوری اول نقش بساه است دارای اهمیت است. این کتیبه به خط میخی آشوری نوشته شده و بنابه نظر باستان شناسان از قدیمیترین کتیبه های اورارتویی است. بر روی قطعه سنگی در یکی از مرتفعترین نقاط بخش بیرونی قلعه نیز کتیبه دیگری بنام خورخور وجود دارد. در دوران عثمانی دیوارهای پذیرایی درون قلعه، دو دروازه ورودی، زرادخانه، انبار و مسجدسلیمان خان در وان به عنوان آثار اسلامی به این قلعه اضافه گردید.

 

images (3)

 

دارالفنون خسرو پاشا

مسجد خسرو پاشا بعنوان هسته مرکزی تمام دارالفنون های وان به شمار می رود که دارای مسجد، مدرسه، خان، حمام، مکتب سیبیان، معبد، مسافرخانه و  عمارت می باشد. مسجد بعنوان شاهکار معمار سنان از سوی یکی از اشراف وان به نام خسرو پاشا در سال 1567 میلادی بناگردیده است. حریم این مکان تقریبا بصورت مربع بوده و بالای آن گنبد قرار داده شده است. کاشیکاری تزئینی این بنا به ارتفاع 2 متر در اطراف دیوارها در زمان اشغال روسها توسط اشغالگران روس کنده شده و به موزه لنینگراد انتقال داده شده است. محراب سنگی بنا نیز از سنگ آهک ساخته شده است. زیبایی رنگ سنگهای بیرونی چشم هر بیننده ای را خیره می سازد.

 

VAN- husrev-pasa-camii_2

 

 

مسجد اولو

زمان ساخت این مسجد نامشخص می باشد. برخی از محققین ان را متعلق به دوران سلجوقیان می دانند. پلان مسجد مستطیل شکل و دارای یک گنبد بر روی محراب است. گنبد و محراب مسجد دارای تزئینات کم نظیری از گچبری می باشند. امروزه تنها بخشهای محدودی از بنا باقی مانده است.

 

Van, Ulu Cami, 1974

 

گنبدهای دوقلو

یکی از گنبدهای بیرونی از دیوارهای دور شهر متعلق به اشرافان وان بنام تیمور پاشا بجای مانده از شهر قدیم وان می باشد. تیمور پاشا در تاریخ 1789 فوت نموده است. یکی دیگر از دوقلوهای گنبد به برادر و یا حمیدپاشا تعلق دارد که وی نیز در سال 1769 میلادی از دنیا رفت. هر کدام از این گنبدها دارای 8 ستون می باشد بصورت عمودوار بر روی ستون های 8 گوشه استوار می باشند. هرم بالای گنبد بشکل پیکان با نوک تیز مشاهده می شود.


در ادامه بخوانید: بافت فرسوده شهرهای مدرن

تبلیغات

    در اینستاگرام ما را دنبال کنید