مدیریت

image-admin

صاحب امتیاز و مدیریت :

دکتر رضا صبوری نوجه دهی

Dr. Reza Sabouri Nojah Dehi


موضوعات


عضویت در خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ، ایمیل خود را وارد نمایید

تپه دوزداغي

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
تپه دوزداغي

چکیده مطلب

دوره هاي فرهنگي: مس سنگي- مفرغ   نام اثر : تپه دوزداغي مختصات جغرافيايي: 14 55 44 E 22 31 38 N ارتفاع از سطح دريا :1222 متر موقعيت جغرافيايي : شهرستان خوي، بخش مرکزي روستاي امير بيگ  توصيف اثر: تپه دوزداغي در 1 کيلومتري روستاي امير بيگ واقع شده است. و در دامنه آن […]

مشروح مطلب

دوره هاي فرهنگي: مس سنگي- مفرغ

 

نام اثر : تپه دوزداغي

مختصات جغرافيايي: 14 55 44 E 22 31 38 N
ارتفاع از سطح دريا :1222 متر
موقعيت جغرافيايي : شهرستان خوي، بخش مرکزي روستاي امير بيگ 

توصيف اثر:
تپه دوزداغي در 1 کيلومتري روستاي امير بيگ واقع شده است. و در دامنه آن رودخانه اي به نام الند (قودوخ بوغان) ديده مي شود. نام اثر متشکل از دو واژه دوز به معني نمک و داغ به معني کوه مي باشد. و با توجه به اينکه اين اثر در کنار کوه معدني از نمک واقع شده است به اين نام معروف است. طول تپه 435 متر و عرض آن 250 متر مي باشد و ارتفاع آن از سطح زمين هاي اطراف تقريبا 20 متر مي باشد. اين تپه از اطراف داراي شيب يالهاي تندي است . جاده خاکي که از روستاي امير بيگ به شهر خوي متصل مي شود از دامنه شرقي تپه عبور مي کند و در شمال غربي اين تپه دو تا چشمه جاري است و در سطح تپه و دامنه هاي اطراف آن پراکندگي مواد فرهنگي شامل: سفال، استخوان و ابزارهايي از جنس ابسيدين وچرت مشاهده مي گردد.
يافته هاي سطحي:
از سطح اين محوطه مواد فرهنگي مربوط به دوره هاي مختلف پيش از تاريخ و تاريخي مشاهده مي گردد که توصيف داده هاي مورد نظر به شرح زير مي باشد :

1- دو قطعه تيغه رتوش دار از جنس از جنس چرت به رنگ هاي خاکستري و قهوه اي و يک قطعه تيغه کورتکس دار از جنس ابسيدين به رنگ قهوه اي خالدار .
2- سفال هايي با خميره خاکستري و پوشش بدنه اي به رنگ هاي سياه و قهوه اي، داراي شاموت کاني و بافت منسجم، بعضا داراي دسته نخجواني و داراي تزئيناتي به صورت برجسته بر روي بدنه که قابل مقايسه با نمونه هاي به دست آمده از نخجوان (Swiny,1971,p.84) مي باشند.
3- سفال هايي با خميره خاکستري و قهوه اي، شاموت گياهي و بافت متخلخل، که به لحاظ ويزگي هاي فني و نوع خميره در رديف سفال هاي عصر مس سنگي قرار مي گيرند.
آسيب شناسي اثر:
در سطح تپه حفريات وسيع قاچاق صورت گرفته است. در دامنه هاي اطراف تپه فعاليت هاي کشاورزي صورت مي گيرد. به علت فرسايش و خاکبرداري هاي بي رويه از اين تپه بخش هاي وسيعي از آن تخريب گرديده است. با توجه به موارد مذکور اين تپه از لحاظ حفاظتي در وضعيت نامطلوبي قرار دارد.
دوره هاي فرهنگي: مس سنگي- مفرغ

500

 

501

 

502

 

503

 

504


در ادامه بخوانید: گردشگری طبیعی / ظرفیت ها و آسیب ها

تبلیغات

    در اینستاگرام ما را دنبال کنید