مدیریت

image-admin

صاحب امتیاز و مدیریت :

دکتر رضا صبوری نوجه دهی

Dr. Reza Sabouri Nojah Dehi


موضوعات


عضویت در خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ، ایمیل خود را وارد نمایید

برج خلیفه دبی

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
برج خلیفه دبی

چکیده مطلب

برج خلیفه یا برج دبی آسمان‌خراشی در شهر دبی امارات متحدهٔ عربی است. این برج با ۱۶۳ طبقه قابل استفاده و ۸۲۸ متر ارتفاع، در حال حاضر بلندترین سازه و آسمان‌خراشساخته شده به دست انسان است. ساخت این برج از ژانویهٔ ۲۰۰۴ (۱۳۸۲ ه. ش) آغاز شد و در روز چهارم ژانویهٔ ۲۰۱۰ (۱۴ دی […]

مشروح مطلب

برج خلیفه یا برج دبی آسمان‌خراشی در شهر دبی امارات متحدهٔ عربی است. این برج با ۱۶۳ طبقه قابل استفاده و ۸۲۸ متر ارتفاع، در حال حاضر بلندترین سازه و آسمان‌خراشساخته شده به دست انسان است. ساخت این برج از ژانویهٔ ۲۰۰۴ (۱۳۸۲ ه. ش) آغاز شد و در روز چهارم ژانویهٔ ۲۰۱۰ (۱۴ دی ۱۳۸۸) گشایش یافت.

 

برج خلیفه 1

برج خلیفه در ابتدا با نام «برج دبی» شناخته می‌شد اما در روز افتتاحیه توسط شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، نام آن به افتخار حاکم امارات، خلیفه بن زاید آل نهیان‎، به «برج خلیفه» تغییر کرد.

برج خلیفه دارای بیش از هزار واحد آپارتمان، ۴۹ طبقه اداری، ۴ استخر و یک کتابخانه مخصوص ساکنان است. همچنین هتل آرمانی با ۱۶۰ اتاق به طراحی جورجیو آرمانی در طبقات اولیهٔ برج واقع است.

طراحی این برج اثر شرکت آمریکایی اسکیدمور، اوینگز، مریل (SOM) و ادرین اسمیت با الهام از معماری اسلامی، طبیعت صحرا و گل Hymenocallis است.

 

برخی از رکوردهای برج خلیفه:

  • بلندترین آسمان‌خراش جهان به ارتفاع ۸۲۸ متر (۲٬۷۱۷ فوت)(رکورد قبلی: تایپه ۱۰۱ با ارتفاع ۵۰۹ متر)

  • بلندترین سازهٔ دست بشر به ارتفاع ۸۲۸ متر (۲٬۷۱۷ فوت)(رکورد قبلی: دکل رادیویی ورشو با ارتفاع ۶۴۶ متر)
  • بلندترین سازه جهان که بدون کمک کابل و یا وسیله دیگری سرپاست به ارتفاع ۸۲۸ متر (۲٬۷۱۷ فوت)(رکورد قبلی:برج سی‌ان با ارتفاع ۵۵۳ متر)
  • ساختمانی با بیشترین طبقات: ۱۶۳ طبقه (رکورد قبلی: برج ویلیس با ۱۰۸ طبقه)
  • برجی با بیشترین طبقات قابل استفاده: (۱۶۳ طبقه)
  • دارا بودن آسانسور با بیشترین مسافت طی شده
  • برجی با سریع‌ترین آسانسور جهان با سرعت ۶۴ km/h یا (۴۰ mph یا ۱۸ m/s)
  • دارا بودن بلندترین آسانسور باربری جهان
  • اولین آسمانخراش که از طبقات آن استفادهٔ مسکونی هم می‌شود
  • دارا بودن بیشترین مساحت طبقات بین ساختمان‌های جهان
  • بزرگترین بالکن برای تماشای نمای بیرون برج (سکوی مشاهده)
  • بلندترین مسجد جهان (طبقهٔ ۱۵۸)
  • بلندترین اسختر شنای جهان (طبقهٔ ۷۶)

  • بلندترین باشگاه شبانه (دیسکو) جهان (طبقهٔ ۱۴۴)

  • بلندترین رستوران جهان (طبقهٔ ۱۲۲ در ارتفاع ۴۴۲ متر)
  • بلندترین آتش بازی سال نو در جهان

 

نکاتی جذاب درباره برج خلیفه

هتل برج خلیفه دبی که جورجیو آرمانی (نام طراح مد ایتالیایی) نام دارد در طبقات پایینی برج واقع شده و دارای ۱۶۰ اتاق است.

همانطور که گفته شد، این برج نخست با نام برج دبی خوانده می شد ولی در روز بهره برداری و با حضور خلیفه دوبی به نام برج خلیفه تغییر نام داد.

طراحی برج دبی از معماری اسلامی که دارای طرح های طبیعت صحرا و گل است، الهام گرفته شد. طرح گل صحرایی با نشان شش پره، الگوی اصلی طراحی این برج بوده است.

از نکته های قابل توجه این برج هزینه ساختش است که نزدیک به یک بیستم هزینه ساخت مرکز شهر دبی است. برج خلیفه با ۱/۵ میلیارد دلار ساخته شد در حالی که مرکز شهر دبی با ۲۰ میلیارد دلار توسعه پیدا کرد.

نمای بیرونی این برج از ۲۴۳۴۸ جام شیشه تشکیل شده است که برای تمیز کردن آنها، در طبقه های ۴۰، ۷۳ و ۱۰۹ شیارهایی افقی کار گذاشته شده است. تمیز کردن این شیشه ها نزدیک به دو تا سه ماه زمان نیاز دارد.

یکی از زیبایی های این برج، فواره ای در بیرون برج است که ۲۷۵ متر بلندی دارد و آب را ۱۵۰ متر به بالا پرتاب می کند. این فواره دارای ۶۶۰۰ لامپ در ۵۰ رنگ گوناگون است که زیبایی برج را دوچندان کرده است.

مرتفع ترین مسجد جهان در برج خلیفه دبی قرار دارد. در طبقه ۱۵۸ این برج مسجدی ساخته شده که مرتفع ترین مسجد دنیاست.

برج خلیفه دبی با شکستن رکورد آسمانخراش تایپه ۱۰۱ با ۵۰۹ متر بلندی در تایوان، بلندترین آسمانخراش دنیاست.

این برج بلندترین سازه ای است که بدون کمک کابل ساخته شده و پیش از این رکورد آن در دست برج سی ان (CN) با ۵۵۳ متر بلندی در تورنتوی کانادا بوده است.

این آسمانخراش با ۱۶۳ طبقه دارای بیشترین طبقه که همه مورد استفاده قرار دارد، است و این که بیشتر واحدهای این برج چشم اندازی به سمت خلیج فارس دارند. پیش از این برج ویلیس در شیکاگو آمریکا با ۱۰۸ طبقه این رکورد را دارا بود.

این برج دارای یکی از بزرگ ترین بالکن های دنیاست که برای تماشای نمای بیرون برج استفاده می شود و آن را سکوی تماشا نیز می نامند. سکوی تماشای این برج در طبقه ۱۲۴ قرار دارد.

آسانسورهای برج خلیفه با ۶۴ کیلومتر بر ساعت دارای رکورد سریع ترین آسانسورهای جهان هستند که البته به نسبت رقبای خود بیشترین مسافت را نیز طی می کنند.

برج خلیفه دارای ۵۸ آسانسور و ۸ پله برقی است که همیشه کار جابه جایی ساکنان برج را انجام می دهند. برج دارای چند آسانسور نیز هست که نمایی از بیرون برج را به افراد نشان می دهد و گنجایش ۱۲ تا ۱۴ نفر را دارند و سرعت آنها برابر با ۱۰ متر بر ثانیه است.

این برج بزرگ ترین آسانسور باربری جهان را نیز دارد. آسانسوربار و آتش نشانی برج می تواند ۵۵۰۰ کیلوگرم بار را جابه جا کند.

تمامی آسانسورهای برج، هوشمند هستند و دارای برنامه های هوشمندانه ویژه ای در زمان های تخلیه اضطراری و آتش سوزی خواهند بود که در سطح دنیا بی نظیر محسوب می شوند.

مرتفع ترین استخر شنای جهان در طبقه ۷۶ برج خلیفه دبی قرار دارد.

مرتفع ترین رستوران جهان که در طبقه ۱۲۲ و در بلندی ۴۴۲ متری است در این برج واقع شده است.

مرتفع ترین آتش بازی سال نو میلادی در جهان در برج خلیفه دبی انجام شده است.

یکی از ابتکارهای زیست محیطی که در برج خلیفه به کار رفته است، بخار آب حاصل از هوای گرم و مرطوب دبی، هنگام ورود به سیستم خنک کننده پیشرفته برج، از طریق سیستم دستگاه های خنک کننده به مایع تبدیل می شود.

حجم این آب طی سال به ۱۵ میلیون گالن، برابر با حجم ۲۰ استخر سایز المپیکی می رسد که برای موارد گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از شاخصه های مهم برج خلیفه مقاومت در برابر باد است. این برج از ۳ بخش پایینی، میانی و بالایی تشکیل شده که هر کدام از این بخش ها دارای طراحی گوناگون هستند تا در برابر جریان باد و تغییرات فشار و دما مقاومت لازم را داشته باشند.

روی این برج ۴۰ آزمایش تونل باد انجام شده تا نشانگر مقاومت لازم ساختمان در برابر باد در بلندای ۸۰۰ متری از سطح دریا باشد.

 

کلیپ هایی از برج خلیفه در آپارات


در ادامه بخوانید: زیست بوم گیاهی

تبلیغات

    در اینستاگرام ما را دنبال کنید