چکیده مطلب
آب در معماری اسلامی
در همه دوران تاریخی معماری، معماران ما آب را در مجموعههای خود وارد میکردند و گنجینهای از خصوصیات فیزیکی مذهبی و اسطورهای را به خدمت میگرفتند تا معماری آنان از غنای بیشتری برخوردار باشد. معبد آناهیتا در بیشابور: یکی ازساختمانهای شاخص و مهم دوره ساسانی در شهر بیشابور معبد آناهیتا میباشد این بنا دارای […]
مشروح مطلب
در همه دوران تاریخی معماری، معماران ما آب را در مجموعههای خود وارد میکردند و گنجینهای از خصوصیات فیزیکی مذهبی و اسطورهای را به خدمت میگرفتند تا معماری آنان از غنای بیشتری برخوردار باشد.
معبد آناهیتا در بیشابور:
یکی ازساختمانهای شاخص و مهم دوره ساسانی در شهر بیشابور معبد آناهیتا میباشد این بنا دارای حجم مکعبی شکل است که نیمی از آن درون زمین قرار دارد و چرخش از مسیرهای زیرزمینی به داخل مشهود است. آب پس از وارد شدن به حوضچه مربع شکل آن از مسیر دیگری خارج میشود اگر چه مراسم خاص مربوط به آن مشخص نیست ولی واضح است که آب در این بنا در درجه اول اهمیت قرار دارد. این بنا مهمترین مدرک تاریخی در استفاده از آب در درون یک ساختمان میباشد.
آب انبار:
نیاز به آب در سراسر راههای ایران و در اکثر شهرهای این سرزمین باعث ایجاد معماری آب انبار شد که هم آب را مدتی ذخیره کنند و بعضی از آب انبار هایی که در شهرهای خشک کم آب ساخته شده خود اثری بسیار زیبا و از لحاظ معماری شایان توجه است. سابقه ساخت آب انبار در ایران بسیار طولانی بوده و هنوز آب انبارهایی از قرن ۶و۷ هجری به جا مانده است. برای اینکه آب داخل آب انبار نگندد چند بار آهک و نمک داخل آن می ریختند بدین ترتیب روی آن لایه بسته شده و اگر پرده روی آن پاره میشد آب آن میگندید وغیر قابل استفاده می شد. شیوههای مختلفی برای ساخت آب انبارها در نقاط مختلف ایران به کار میبرند .خزانه بعضی آب انبارها مثل آب انبار حاج آقا علی در کرمان خیلی بزرگ است به طوری که زیر کاروانسرای آن تماما خالی است. در آب انبار وزیر یا میرزا مقیم ۴ بادگیر دارد و آب آن در تابستان بسیار خنک است. تمامی ساختمانهای وابسته به راه با آب با طراوت می شوند مثل ساباط، رباط، کاربات وکاروانسرا. (ساباط، که خود به معنای آسایشگاه و رباط به ساختمانهای کنار راه و به ویژه بیرون از شهر اطلاق می شود.)
استخر
طبیعت گرایش موجودات به آب و آب تنی، سبب شده که انسانها بالاخص به نحوی از انحناء از این موهبت حیاتی تا آنجایی که میسر است، حداکثر بهره برداری را بکنند. از آنجایی که سیر تسلسل علمی و تاریخی می نمایاند، انسان ها از آغاز تا تا به امروز ارتباط خاصه خود را با آب حفظ کردهاند. اقوام و مردمانی که در کنار دریا و دریاچهها میزیستند حداکثر امکان را برای استفاده از آب داشتهاند آن دسته که امکان کمتری در اختیارشان بوده از آب های معدنی، برکه های طبیعی، رودخانه ها و … سود بردهاند.
سیر تاریخ و افزایش تجملات زندگانی و تکنولوزی مدرن و افزایش امکانات مالی انسان را بر آن داشته که با نزدیک شدن به آب بخشی از نیازهای روحی خود را که در سایر بخشهای زندگی مدرن سرکوب میشوند برآورده نماید از این رو با احداث حوض یا استخر در منازل استخرهای محلهای و یا استخرهای عمومی برآورده سازد. با دقت در طرحهای استخرهای مختلف متوجه میشویم که این گونه استخرها در اوایل قرن بیستم بیشتر به شکل مستطیل بیضی یا به اشکال هندسی منظم بوده است در طول قرن حاضر بخصوص بعد از جنگ جهانی دوم به منظور ایجاد تنوع تحرک ایجاد فضای با نشاط و ایجاد روحیهای شاداب در میان انسانهایی که به این استخرها مراجعه میکردند در طراحی آنان تجدید نظرهایی گردید. استخرها با اشکال هندسی نامنظم تزئینات نوری و تولید امواج مصنوعی آب تفنن خاصی را به همراه آورده است.
آب نماها:
یکی دیگر از عوامل تزئینی تلفیقی و ارتباطی با محیط که به نحوی در فضا و مکان موثر میافتد انواع آب نماها میباشد. این نوع آبنماها را در زبان فارسی حوض و حوضچه میگویند حال آنکه حوض و حوضچه با آب نما تفاوت دارد متخصصین فن این را اینگونه توجیه و توصیف میکنند آب نماها دارای عمق کمتر از حوضچه میباشند و با تزئینات مدرن از قبیل چراغهای رنگارنگ که در داخل آب و فوارهها تعبیه شدهاند تزئین میگردند. بوده و اشکال آنها کمتر از اصول هندسی منظم پیروی می کنند. در این آب نماها بیشتر از اشکال تغییرشکل یافته هندسی استفاده می شود.
فواره ها و احساس انسانی:
فواره ها به طورخطي برروي محورهاي اصلي باعث تشخص مكان ميشوند. فوارهها مسيرهايي به وجود ميآورند كه راهنماي انسان در فضا ميشوند. فوارهها در واقع موسيقي فضا محسوب ميشوند. فوارهها ميتوانند كوتاه و زمزمهگر بوده و مثل موسيقي متن عمل كنند ميتوانند با نشاط و پر هياهو بوده وشادابي بخش فضاي اطراف گردد. برخلاف فوارهها، چشمه ورودخانهها ذاتا عناصر جنبشي هستند. درياچهها آبگيرها و حوضها عناصر آرام بخش هستند. در معماري ما حوض، به عنوان سمبل آب راكد استفاده ميشود. حوضهاي جلوي بناها مكمل معماري هستند و مانند آينه آنها را در خود منعكس ميكند. نمونه بارز آن طاق چهلستون در اصفهان است. صدايي كه آب توليد ميكند مانند مفاهيم خالص بصري همان تنوع را دارد. آب با برخورد با مانع و يا زمان عبور از روي سطوح ناهموار و يا ريزش بر روي خودش ايجاد صدا ميكند. توجه به مفاهيم صوتي آب از اهميت زيادي برخوردار است اگرصدا خيلي كم باشد ميتواند حتي ناراحت كننده باشد مانند چكه شيرآب، صداي زياد در فضاهاي محدود كه بيش ازتحمل فضا است مبتذل جلوه ميكند.
نهرها
شرح و توضیح اختصاصی درباره نهرهایی که جنبه تزیینی داشته باشد، بستگی کامل به سلیقه و ذوق فردی دارد. بنا براین اگر ایجاد نهرها صرفآ به منظور آبیاری باشد و می توان از آن نیز برای خلق زیبایی به صور مختلف استفاده نماییم از شیب ها یا گردش های آب در زوایای مختلف و آبشار های کوچک و شره آب استفاده می شود تا صدای آرامش بخش آن روان خسته رهگذران را بیاساید .
باغ واقع در کنار رودخانه
بسیاری از شهرهای قدیمی ایران در کنار یا دو سوی رودخانهای بزرگ یا متوسط شکل می گرفتند و توسعه می یافتند. در بعضی از موارد که باغی در این گونه از شهرها در کنار رودخانه ساخته می شد، در صورت امکان ترجیح می دادند که عــــمارت کوشک آن را به جای آنکه در میان باغ بسازند، در کنار رودخانه برپا کنند، زیرا در این صورت از منظر رودخانه به بهترین نحو ممکن می توانستند استفاده کنند. کـــــاخ آیینه را در اصفهان که در دوره صفویه در کنار زاینده رود ساخته شده بود، از این گونه عـمارتها به شمار می رود این کاخ در دوره قاجار ویران شد و اکنون اثری از آن و فــــضاهای سبز و ساخته شده پیرامون آن در دوره صفویه بر جای نمانده است، بلکه تنها تصویری که از آن باقی مانده است نشان می دهد بسیاری از ویژگیهای معماری آن مانند عمارت کاخ چهل ستون در اصفهان بوده است، این عمارت نیز دارای محوری با یک جهت بود که به سمت زاینده رود طراحی و تنظیم شده بود و منظر اصلی ایوان ستون دار واقع در جلوی عمارت به طرف رودخانه بود.
باغ آبي:
منظوراز باغ آبي گونهاي از باغ است كه آبگيري بزرگ در قسمتي از عرصهي آن به شكل مصنوعي و يا با استفاده از عوارض طبيعي ساخته ميشود و براي پديد آوردن منظرهاي خوشايند، عمارت كوشك در روي سكويي كه در ميان آبگير با مصالح مقاوم در برابر آب ساخته ميشد برپا ميگرديد و براي ايجاد دسترسي به كوشك غالباً معبر يا پلي بين كوشك وعرصه وافع دركنارآبگير ساخته ميشد. كمبود آب در بيشتر نواحي ايران موجب گرديد شمار بسيار اندكي از ا ين گونه باغها دركشور ساخته شود. باغ ائلگلي در تبريز يكي از معدود نمونههاي باقي مانده ازاين گونه باغها است.
آب و هنر در باغ
یکی از عناصر اصلی و حیاتی در باغ وجود آب است که قسمتی از آن منحصرا برای آبیاری حفاظت گیاهان و بخش دیگر به منظور ایجاد و خلق زیبایی در طراحی مورد استفاده قرار می گیرد. ولی آنچه که مورد توجه است وجود و تاثیر آب از دیدگاه خلق زیبایی و تنوع در محیط از قبیل تشکیل انواع نهرها ،به طور مصنوعی آب نما ها (حوض و حوضچه ) آبشارها و چشمه های مصنوعی، حلقه چاه ها استخر و آبشخور پرندگان است. از طرف دیگر وجود آب در باغ به هر یک از صور فوق، خود به نحوی در متعادل کردن درجه حرارت هوا، تامین رطوبت نسبی جهت گیاهان و ایجاد طراوت خاص موثر می باشد که نتیجتا مجموعه این عوامل از یکنواختی و خشکی محیط می کاهد.
پناگاههای بین راه گاهی قهوهخانههایی بودند دارای حوض آب و مقداری گلدان در گرداگرد حوض و بعضی از اوقات باغچهای معطر که نهر آبی در آن جریان داشت. خشکی و بی درختی فلات ایران باعث شده است که باغ را نمونه ای از بهشت موعود بدانند. چهار باغ طرح نمونه باغهای ایران است که در آن ممکن است یک محور بلندتر از محور دیگر باشد. از زمان ساسانیان در اینگونه طرحها در شکارگاهها در محل تقاطع محورها کوشکی بنا می کردند .
حوضخانه به معنی حوضی که در داخل عمارت تعبیه می کنند. غالبا حوض یا استخر را در یکی از محورهای اصلی فضای خانه یا باغ احداث می کنند به طوری که طول حوض یا استخر در امتداد طول فضای منزل یا باغ قرار بگیرد و برای آنکه هنگامیکه حوض یااستخر پر از آب می شود مقدار آب زیادی به طبق اصل جاذبه زمین به بیرون سرازیر شود، در ساختمان آن شیب مختصری می دهند. ایرانیان اطراف استخر را از سطح آن قدری بالاتر می برند و یک نوع آبرو برای آن تعبیه می کنند که مقدار آب اضافی را به خارج می برد واین روش خاص ایرانیان است هرگاه ذخیره آب به حد کافی باشد این حوض ها و استخرها همیشه لبریز ازآب می باشند به طوری که از یک فاصله کوتاه شخص پهنه ای از آب را مشاهده میکند که به نظر نا محدود می آید .از علائم مشخص و بر جسته دوران صفویه در اصفهان احداث حوضهای پاشویه دار است بعضی از آنها دارای چهار پاشویه بوده که هریک را زیر دیگری تعبیه می کردند. به طور کلی آب در استخرهای بزرگ به خاطر تیرگی و انعکاس آن مورد پسند ایرانیان قرار می گیرد کف جویهای رو باز را با کاشیهای آبی می پوشانیدند .
آخرین نظرات